Dlouhodobý plán – koncepční záměry a úkoly v období 2015 – 2018

Úvod

O významu vzdělávání dnes nepochybuje nikdo. Vzdělání je hodnota, která přispívá k rozvoji občanské společnosti, ke stabilizaci jejích demokratických hodnot. Celé společnosti pomáhá obstát v evropské i globální konkurenci. Je také hodnotou, která zlepšuje kvalitu života každého člověka. Proto je zřejmé, že škola může významnou měrou ovlivnit formování kvalit mladé generace a podílí se na tom, jací lidé budou za pár let žít v našich obcích, ve městech, v naší zemi.

Mohlo by se zdát, že uprostřed světa techniky a přemíry zdrojů snadno dostupných informací ztrácí škola význam. Opak je pravdou. Škola má výjimečné postavení. Je to vzácně křehké prostředí s velkým potenciálem předávat dětem spolu s probíraným učivem hodnotový systém demokratické společnosti, pěstovat u dětí sociální dovednosti, rozvíjet dovednosti potřebné pro život a další vzdělávání, jako jsou například komunikativní dovednosti a funkční gramotnost.

 Oblast řízení a správy

  • rozvíjet spolupráci se zřizovatelem na kulturním životě a projektech obce,
  • zlepšenou propagací práce školy přispívat k prezentaci školy na veřejnosti,
  • pracovat na tvorbě projektů k získání dotací z jiných zdrojů (na osobní profesní rozvoj pedagogů, ke zlepšování vybavenosti školy, využívání mezinárodní spolupráce při výuce, poznávání a využívání regionálních zvláštností a odlišností),
  • zlepšovat vybavení školy k výuce pro současný svět, pro názornost a efektivitu výuky, doplňovat žákovskou knihovnu ke zlepšování čtenářství, modernizovat vybavení jednotlivých součástí školy,
  • zdokonalovat řídící činnost, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy, po vyhodnocení aktuálního stavu plánovat konkrétní kroky ke zlepšení,
  • zajistit podíl pracovníků na strategickém řízení a vlastním hodnocení školy, delegovat výkonné kompetence na co nejnižší úrovně řízení,
  • pravidelně vyhodnocovat personální rizika a přijímat opatření k jejich odstraňování, zejména v oblasti odborné kvalifikace pedagogů a věkové struktury.

Oblast vzdělávání

  • zaměřit se na podporu funkčních gramotností u žáků, zejména ve čtenářské, matematické, sociální, přírodovědné, informační gramotnosti a ve schopnosti komunikace v cizích jazycích,
  • evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči, v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením,
  • sledovat kvalitu práce pedagogických pracovníků a ovlivňovat její růst, uplatňovat ve výuce aktivizující metody, zvyšovat podíl práce žáků v hodinách, zaměřovat samostudium pedagogů a vytvářet pro ně podmínky,
  • identifikovat a vyhodnocovat silné a slabé stránky školy,
  • systematicky hodnotit dosahované výsledky ve všech vzdělávacích oblastech a sledovat úspěšnost účastníků vzdělávání, výstupy pro hodnocení získávat z více zdrojů, analyzovat důvody neprospěchu, zaměřit se na prevenci školní neúspěšnosti, zejména u žáků, kteří dlouhodobě vykazují vysokou míru neúspěšnosti,
  • vedle diagnostického, sumativního hodnocení využívat ve vzdělávacím procesu hodnocení formativní,
  • individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů, ověřování jejich účinnosti, zajistit rovné příležitosti pro všechny děti,
  • v environmentální výchově využívat školní zahradu a podílet se společnou prací na dotváření funkčních celků zahrady,
  • výchovu ke zdraví zaměřit na rozvoj pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků, ve spolupráci se zřizovatelem vybudovat venkovní víceúčelové hřiště pro nácvik atletických disciplin a zlepšování sportovních dovedností, v rámci prevence se zaměřit na práci s dynamikou vztahů třídních kolektivů a rozvíjení spolupráce, tolerance a snášenlivosti dětí.

Oblast sociální

  • vytvářet ve škole prosociální prostředí podporující interakci mezi aktéry vzdělávání, vytvářet a zlepšovat atmosféru bezpečí a důvěry,
  • vést děti k morálním hodnotám a pozitivnímu vztahu ke světu, k lidem a k přírodě rozvíjet environmentální výchovu,
  • dbát na součinnost rodiny a školy, usilovat o soulad ve výchovném působení, prohloubení zájmu rodičů o dění ve škole,
  • trvale posilovat pocit sounáležitosti se školou,
  • odstraňovat sociální, zdravotní a bezpečnostní bariéry,
  • spolupracovat i s dalšími partnery při vytváření vzdělávací nabídky, zejména zájmové činnosti.

Cíle

  • zpracovat konkrétně formulovanou vizi školy, se kterou se pedagogové, rodiče a zřizovatel ztotožní,
  • rozvoj podmínek ke vzdělávání – ekonomické zdroje, kulturnost a vybavenost prostředí, hygiena,
  • preventivně předcházet problémům pomocí neustálé údržby budovy školy,
  • zaměřit se na školu a její okolí z hlediska estetické výchovy a prestiže vzdělání, dovedností a tvořivosti,
  • usilovat o získání dalších finančních prostředků pomocí nejrůznějších projektů a grantů,
  • zvýšit objem prostředků získaných vlastní hospodářskou činností a od sponzorů,
  • zvyšování kvalifikovanosti pedagogů, rozvoj pedagogických dovedností pedagogů a odborných znalostí pracovníků školy, využívání znalostí ze speciální pedagogiky,
  • rozvoj podpůrné, poradenské a konzultační činnosti školy žákům, zákonným zástupcům,
  • rozvoj týmové spolupráce a kolegiálních vztahů ve škole,
  • rozvoj informačního systému a prezentace školy, public relations.

Strategie

Oblast pedagogická

  • podporovat dovednost samostatné práce žáků a jejich aktivitu, využívat ji jako východisko vzdělávání,
  • vytvořit systém vedoucí k účinnější výchově v oblastech ekologie, rasové a náboženské snášenlivosti, xenofobie, úcty k lidem a k přírodě, k vytvářeným hodnotám,
  • vytvářet proaktivní atmosféru, zapojovat aktivizační metody a metody vedoucí ke spolupráci, uplatňovat individuální přístup k odlišným potřebám každého dítěte,
  • zaměřovat se na sociální a osobnostní rozvoj dětí, tvořivost, samostatnost, sebevzdělávání, schopnost dialogu,
  • preventivně předcházet kázeňským problémům,
  • trvale vytvářet podmínky pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Oblast materiálně technická

  • každoročně určovat priority ve vybavování v souladu s hospodárným, účelným čerpáním rozpočtu, zkvalitňovat vybavení tříd,
  • zajišťovat bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání,
  • vytvořit bezpečné prostředí pro reálnou bezpečnost fyzických osob, jeho účinnost pravidelně prověřovat,
  • zajistit postupnou modernizaci a funkčnost ICT vybavenosti,
  • získávání sponzorů na konkrétní akce školy, zvýšit podíl dalších osob na financování školy,
  • zaměřovat se na využívání nabízených možností, zejména EU fondů a projektů vyhlašovaných MŠMT.

Oblast personální

  • zajistit plnou kvalifikovanost pedagogického týmu,
  • podporovat aktivitu pedagogů v získávání a rozšiřování odborné kvalifikace,
  • promyšleně a rovnoměrně delegovat jednotlivé úkoly na zaměstnance, podněcovat jejich rozvoj,
  • motivovat zaměstnance možnostmi odborného rozvoje, průhledným a jasným systémem vyplácení mimotarifních složek platu,
  • vypracovaný kontrolní systém uplatňovat ve všech oblastech činnosti školy, hodnotit profesionalitu přístupu zaměstnanců k plnění pracovních povinností, přístup k potřebám rodičů a žáků, vzájemnou spolupráci pedagogů,
  • v systému odměňování podporovat realizaci ŠVP,
  • další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit na společné vzdělávání celého pedagogického týmu.

Oblast ekonomická

  • získávat a zvyšovat kladný hospodářský výsledek školy z obecní dotace a využívat ho pro rozvojové programy školy nebo pro fond odměn pracovníků školy,
  • spolupracovat s obcí při financování oprav budovy a zařízení školy,
  • zlepšení hospodářského výsledku využíváním prostor školy pro jiné účely (pronájem, kurzy).

Oblast informačních systémů a kontaktů s veřejností

  • spolupráce s okolními školami, výměna zkušeností pedagogů, společné akce,
  • vytvořit pravidla pro efektivní komunikaci s rodiči pro dosažení vyšší otevřenosti školy a maximální využití potenciálu rodičů pro chod školy,
  • identifikovat možné partnery pro zajištění provozu školy, analyzovat jejich možnosti, konzultovat s nimi a využívat je v maximální možné míře,
  • zajistit kvalitní a pestrou informovanost o vzdělávací nabídce školy, zvýšit počet příspěvků školy do obecního tisku (práce žáků, články pedagogů, školské rady),
  • prezentace školy, vytváření image,
  • modernizace internetových stránek školy, jejich stálá obnova a aktualizace,
  • vysoká věcná i formální úroveň výstupů ze školy (výroční zprávy, info v tisku, na internetu),
  • vytváření pozitivního obrazu o škole – prezentace školy, propagace v médiích, akce pro pedagogy, akce pro širokou veřejnost.

Kontakt

Základní škola T. G. Masaryka Šardice
okres Hodonín, příspěvková organizace
Šardice 521
696 13 Šardice

518 624 553

info@zssardice.cz

Zaměstnanci


Kalendář


Partneři

  • Ovocňák
  • Ekoškola
  • Recyklohraní
  • Škola pro demokracii