Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP)  poskytuje v souladu s vyhláškou o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních č. 72/2005 Sb. pedagogicko psychologickou pomoc žákům, učitelům a rodičům. Tým ŠPP tvoří výchovný poradce, metodik prevence a dva učitelé žáků s SVP.

Koordinátor ŠPP a učitel žáků s SVP
Mgr. Jarmila Mokrá, mokra@zssardice.cz

Výchovný poradce
Mgr. Blanka Uhljarová, uhljarova@zssardice.cz

Metodik prevence
Mgr. Hana Švandelková, svandelkova@zssardice.cz

Učitel žáků s SVP
Mgr. Lenka Cápková, lcapkova@zssardice.cz

Členové týmu ŠPP nemají pevně stanoveny konzultační hodiny. Individuální konzultační schůzky si můžete domluvit e-mailem na uvedených adresách.

Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na

  1. a)poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  2. b)sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  3. c)prevenci školní neúspěšnosti,
  4. d)kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  5. e)podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  6. f)podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  7. g)průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  8. h)včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  9. i)předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  10. j)průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  11. k) metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  12. l) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  13. m) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

 

Způsoby naplnění:

  • individuální poradenství
  • dotazníkové šetření, ankety
  • intervenční programy
  • adaptační programy
  • krizové intervence
  • přednášky a besedy
  • práce s třídním kolektivem
  • práce s vybranými skupinami

Jednotlivé role členů týmu ŠPP:

Výchovný poradce – Mgr. Blanka Uhljarová

Na co se při své práci zaměřuji?

Poskytuji poradenské služby žákům, jejich rodičům či zákonným zástupcům i učitelům hlavně v těchto oblastech:

  • kariérové poradenství při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků,
  • poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků,
  • poradenství při řešení vzdělávacích a výchovných problémů žáků,
  • poradenství při začleňování se nových žáků do kolektivu,
  • poradenství při obtížích s přípravou na vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Dále:

  • Spolupracuji se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
  • zajišťuji skupinové návštěvy žáků školy v informačním poradenském středisku úřadu práce a poskytuji informace žákům a jejich zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb tohoto střediska,
  • podílím se na organizaci akcí školy zaměřených na profesní přípravu žáků (exkurzní dny, besedy s absolventy),
  • spolupracuji s ostatními členy školního poradenského pracoviště i se všemi pedagogy.

Kdy se na mě můžete obrátit?

Žáci:

  • Když si nevíte rady s domácí přípravou na vyučování,
  • když si nerozumíte se spolužáky nebo jinými vrstevníky,
  • když máte obtíže ve vztazích s dospělými,
  • když se nemůžete rozhodnout při volbě dalšího studia.

Rodiče a zákonní zástupci:

  • Když potřebujete poradit ve věci výchovného vedení dítěte,
  • když zjistíte, že Vaše dítě má nějaký problém a nechce o něm mluvit,
  • když Vaše dítě nerado chodí do školy,
  • když nevíte, jak pomoci dítěti s domácí přípravou na vyučování,
  • když potřebujete radu ohledně další profesní dráhy dítěte.

Pedagogové:

  • Když řešíte výchovné problémy ve třídě,
  • když si nerozumíte s některým žákem nebo se třídou,
  • když adaptace některého žáka neprobíhá optimálně,
  • když Vám chybí inspirace týkající se kariérového poradenství,
  • když potřebujete pomoci se sestavením nebo realizací IVP.

Metodik primární prevence

Co je mým úkolem?

  • Předcházet rizikovým jevům v chování žáků – pracuji s třídními kolektivy i jednotlivci,
  • rozpoznat výskyt sociálně patologických jevů (rizikového chování) a zajištění včasné intervence – sleduji a diagnostikuji sociální klima na škole a v jednotlivých třídách, provádím depistáže, šetření a výzkumy týkající se ohrožení dětí rizikovým chováním a sleduji míru ohrožení rizikovým chováním u jednotlivých dětí,
  • zpracovávám pro každý školní rok minimální preventivní program, kontroluji jeho realizaci a vypracovávám závěrečné hodnocení minimálního preventivního programu,
  • spolupracuji s ostatními členy školního poradenského pracoviště,
  • spolupracuji s učiteli,
  • spolupracuji s externími organizacemi,
  • zajišťuji cyklus interaktivních besed i jednotlivé besedy externích organizací,
  • připravuji materiály a pomůcky pro primární prevenci,
  • vytvářím nástěnky a aktualizuji údaje, objednávám materiály, tiskopisy a letáky s tématy prevence,
  • sleduji změny v legislativě v oblasti prevence SPJ,
  • další činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské (podrobně v Metodickém pokynu k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních.

Co jsou sociálně patologické jevy? (Nově „rizikové chování“)

  • Záškoláctví,
  • šikana, rasismus, xenofobie, vandalismus, kyberšikana,
  • užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky – dále jen „OPL“) a onemocnění HIV/AIDS a dalšími infekčními nemocemi souvisejícími s užíváním návykových látek,
  • závislost na politickém a náboženském extremismu,
  • kriminalita, delikvence,
  • netolismus (virtuální drogy), patologické hráčství (gambling) a sázení.

S čím Vám mohu pomoci?

Pro žáky:

  • Pomohu Ti se začleněním do kolektivu,
  • poradím, pokud jsi ohrožen rizikovým chováním, nebo kdykoli se na mě obrátíš,
  • připravuji besedy a cykly preventivních hodin pro Tvůj třídní kolektiv.
Kdy se na mě můžeš obrátit?
  • Když máš problémy se spolužáky,
  • když víš o někom, kdo potřebuje mou pomoc,
  • když si nerozumíš s učitelem,
  • když se dostaneš do průšvihu,
  • když se dostaneš do styku s návykovou látkou,
  • kdykoli Tě něco trápí…

Pro rodiče a zákonné zástupce:

  • Poskytnu Vám veškeré dostupné informace o rizikovém chování,
  • doporučím Vám literaturu či poskytnu odpovídající materiály,
  • můžete se mnou konzultovat cokoli, co souvisí s rizikovým chováním.
Kdy se na mě můžete obrátit?
  • Když se Vaše dítě dostane do nevhodné party,
  • když nevíte, jak s dítětem mluvit o tématech rizikového chování,
  • když máte podezření, že Vaše dítě přišlo do styku s návykovou látkou,
  • když se Vaše dítě chová zvláštně a nerozumíte mu,
  • když Vaše dítě nerado chodí do školy, nebo dokonce ráno odmítá odejít z domu,
  • když Vaše dítě tráví většinu volného času u počítače a odmítá cokoli jiného,
  • když Vaše dítě odmítá jíst nebo po jídle často zvrací (podezření na anorexii a bulimii).

Pro pedagogy:

  • Předám Vám odborné informace,
  • předám Vám výsledky šetření, výzkumů i průběžných depistáží,
  • spolupracuji s Vámi při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje,
  • připravím pro Vaši třídu besedu či cyklus preventivních hodin na Vámi navržené téma,
  • poskytnu Vám poradenství v jakékoli otázce týkající se rizikového chování.
Kdy se na mě můžete obrátit?
  • Když si děti ve Vaší třídě záměrně ubližují,
  • když máte podezření na šikanu,
  • když adaptace nového žáka neprobíhá optimálně,
  • když Vám chybí informace o některém tématu týkajícím se rizikového chování,
  • když si nerozumíte s některou třídou,
  • když máte podezření, že některý žák (žáci) přišel do styku s návykovou látkou,
  • když se chcete více vzdělávat v oblasti rizikového chování,
  • když má dítě ve Vaší třídě zranění, které by mohlo odpovídat domácímu násilí,
  • když máte podezření na jakoukoli patologii ve vztahu rodina – dítě.

Můžete se na mě obrátit osobně, přes schránku důvěry před tělocvičnou nebo na školních webových stránkách a nebo e-mailem (svandelkova@zssardice.cz).

Učitelé žáků s SVP

Co je naším úkolem

  • Konzultujeme s žáky, rodiči i pedagogy,
  • spolupracujeme s externími organizacemi.

S čím Vám můžeme pomoci?

Pro žáky:

  • Poradíme ti, jak se doma připravovat, abys ve škole dobře prospíval,
  • společně najdeme vhodné řešení pro to, co tě trápí.

Pro rodiče a zákonné zástupce

  • Nalezneme společně nejvhodnější formu domácí přípravy pro Vaše dítě,
  • pomůžeme Vám nalézt vhodné cvičné materiály a kompenzační pomůcky.

Pro pedagogy:

  • Poradíme se o vhodném přístupu k dítěti při výuce v různých činnostech,
  • pomůžeme najít vhodné výukové materiály,
  • poradíme, jak praktikovat úlevy při hodnocení a klasifikaci.

Kontakt

Základní škola T. G. Masaryka Šardice
okres Hodonín, příspěvková organizace
Šardice 521
696 13 Šardice

518 624 553

info@zssardice.cz

Zaměstnanci


Kalendář


Partneři

  • Ovocňák
  • Ekoškola
  • Recyklohraní
  • Škola pro demokracii