Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje v souladu s vyhláškou o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních č. 72/2005 Sb. Pedagogicko-psychologickou pomoc žákům, učitelům a rodičům. Tým ŠPP tvoří výchovný poradce, metodik prevence a dva učitelé žáků s SVP.

Koordinátor ŠPP a učitel žáků s SVP
Mgr. Jarmila Mokrá, mokra@zssardice.cz

Výchovný poradce
Mgr. Blanka Uhljarová, uhljarova@zssardice.cz

Metodik prevence
Mgr. Lenka Cápková, lcapkova@zssardice.cz

Učitel žáků s SVP
Erika Maradová, maradova@zssardice.cz

Členové týmu ŠPP nemají pevně stanoveny konzultační hodiny. Individuální konzultační schůzky si můžete domluvit e-mailem na uvedených adresách.

Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na

     

  1. poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  2.  

  3. sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  4.  

  5. prevenci školní neúspěšnosti,
  6.  

  7. kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  8.  

  9. podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  10.  

  11. podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  12.  

  13. průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  14.  

  15. včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  16.  

  17. předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  18.  

  19. průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  20.  

  21. metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  22.  

  23. spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  24.  

  25. spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

Způsoby naplnění:

     

  • individuální poradenství
  •  

  • dotazníkové šetření, ankety
  •  

  • intervenční programy
  •  

  • adaptační programy
  •  

  • krizové intervence
  •  

  • přednášky a besedy
  •  

  • práce s třídním kolektivem
  •  

  • práce s vybranými skupinami

Jednotlivé role členů týmu ŠPP:

Výchovný poradce – Mgr. Blanka Uhljarová

Na co se při své práci zaměřuji?

Poskytuji poradenské služby žákům, jejich rodičům či zákonným zástupcům i učitelům hlavně v těchto oblastech:

     

  • kariérové poradenství při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků,
  •  

  • poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků,
  •  

  • poradenství při řešení vzdělávacích a výchovných problémů žáků,
  •  

  • poradenství při začleňování se nových žáků do kolektivu,
  •  

  • poradenství při obtížích s přípravou na vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Dále:

     

  • Spolupracuji se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
  •  

  • zajišťuji skupinové návštěvy žáků školy v informačním poradenském středisku úřadu práce a poskytuji informace žákům a jejich zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb tohoto střediska,
  •  

  • podílím se na organizaci akcí školy zaměřených na profesní přípravu žáků (exkurzní dny, besedy s absolventy),
  •  

  • spolupracuji s ostatními členy školního poradenského pracoviště i se všemi pedagogy.

Kdy se na mě můžete obrátit?

Žáci:

     

  • Když si nevíte rady s domácí přípravou na vyučování,
  •  

  • když si nerozumíte se spolužáky nebo jinými vrstevníky,
  •  

  • když máte obtíže ve vztazích s dospělými,
  •  

  • když se nemůžete rozhodnout při volbě dalšího studia.

Rodiče a zákonní zástupci:

     

  • Když potřebujete poradit ve věci výchovného vedení dítěte,
  •  

  • když zjistíte, že Vaše dítě má nějaký problém a nechce o něm mluvit,
  •  

  • když Vaše dítě nerado chodí do školy,
  •  

  • když nevíte, jak pomoci dítěti s domácí přípravou na vyučování,
  •  

  • když potřebujete radu ohledně další profesní dráhy dítěte.

Pedagogové:

     

  • Když řešíte výchovné problémy ve třídě,
  •  

  • když si nerozumíte s některým žákem nebo se třídou,
  •  

  • když adaptace některého žáka neprobíhá optimálně,
  •  

  • když Vám chybí inspirace týkající se kariérového poradenství,
  •  

  • když potřebujete pomoci se sestavením nebo realizací IVP.

Metodik primární prevence

Co je mým úkolem?

     

  • Předcházet rizikovým jevům v chování žáků – pracuji s třídními kolektivy i jednotlivci,
  •  

  • rozpoznat výskyt sociálně patologických jevů (rizikového chování) a zajištění včasné intervence – sleduji a diagnostikuji sociální klima na škole a v jednotlivých třídách, provádím depistáže, šetření a výzkumy týkající se ohrožení dětí rizikovým chováním a sleduji míru ohrožení rizikovým chováním u jednotlivých dětí,
  •  

  • zpracovávám pro každý školní rok minimální preventivní program, kontroluji jeho realizaci a vypracovávám závěrečné hodnocení minimálního preventivního programu,
  •  

  • spolupracuji s ostatními členy školního poradenského pracoviště,
  •  

  • spolupracuji s učiteli,
  •  

  • spolupracuji s externími organizacemi,
  •  

  • zajišťuji cyklus interaktivních besed i jednotlivé besedy externích organizací,
  •  

  • připravuji materiály a pomůcky pro primární prevenci,
  •  

  • vytvářím nástěnky a aktualizuji údaje, objednávám materiály, tiskopisy a letáky s tématy prevence,
  •  

  • sleduji změny v legislativě v oblasti prevence SPJ,
  •  

  • další činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské (podrobně v Metodickém pokynu k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních.

Co jsou sociálně patologické jevy? (Nově „rizikové chování“)

     

  • Záškoláctví,
  •  

  • šikana, rasismus, xenofobie, vandalismus, kyberšikana,
  •  

  • užívání návykových látek (tabák, alkohol, omamné a psychotropní látky – dále jen „OPL“) a onemocnění HIV/AIDS a dalšími infekčními nemocemi souvisejícími s užíváním návykových látek,
  •  

  • závislost na politickém a náboženském extremismu,
  •  

  • kriminalita, delikvence,
  •  

  • netolismus (virtuální drogy), patologické hráčství (gambling) a sázení.

S čím Vám mohu pomoci?

Pro žáky:

     

  • Pomohu Ti se začleněním do kolektivu,
  •  

  • poradím, pokud jsi ohrožen rizikovým chováním, nebo kdykoli se na mě obrátíš,
  •  

  • připravuji besedy a cykly preventivních hodin pro Tvůj třídní kolektiv.

Kdy se na mě můžeš obrátit?

     

  • Když máš problémy se spolužáky,
  •  

  • když víš o někom, kdo potřebuje mou pomoc,
  •  

  • když si nerozumíš s učitelem,
  •  

  • když se dostaneš do průšvihu,
  •  

  • když se dostaneš do styku s návykovou látkou,
  •  

  • kdykoli Tě něco trápí…

Pro rodiče a zákonné zástupce:

     

  • Poskytnu Vám veškeré dostupné informace o rizikovém chování,
  •  

  • doporučím Vám literaturu či poskytnu odpovídající materiály,
  •  

  • můžete se mnou konzultovat cokoli, co souvisí s rizikovým chováním.

Kdy se na mě můžete obrátit?

     

  • Když se Vaše dítě dostane do nevhodné party,
  •  

  • když nevíte, jak s dítětem mluvit o tématech rizikového chování,
  •  

  • když máte podezření, že Vaše dítě přišlo do styku s návykovou látkou,
  •  

  • když se Vaše dítě chová zvláštně a nerozumíte mu,
  •  

  • když Vaše dítě nerado chodí do školy, nebo dokonce ráno odmítá odejít z domu,
  •  

  • když Vaše dítě tráví většinu volného času u počítače a odmítá cokoli jiného,
  •  

  • když Vaše dítě odmítá jíst nebo po jídle často zvrací (podezření na anorexii a bulimii).

Pro pedagogy:

     

  • Předám Vám odborné informace,
  •  

  • předám Vám výsledky šetření, výzkumů i průběžných depistáží,
  •  

  • spolupracuji s Vámi při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje,
  •  

  • připravím pro Vaši třídu besedu či cyklus preventivních hodin na Vámi navržené téma,
  •  

  • poskytnu Vám poradenství v jakékoli otázce týkající se rizikového chování.

Kdy se na mě můžete obrátit?

     

  • Když si děti ve Vaší třídě záměrně ubližují,
  •  

  • když máte podezření na šikanu,
  •  

  • když adaptace nového žáka neprobíhá optimálně,
  •  

  • když Vám chybí informace o některém tématu týkajícím se rizikového chování,
  •  

  • když si nerozumíte s některou třídou,
  •  

  • když máte podezření, že některý žák (žáci) přišel do styku s návykovou látkou,
  •  

  • když se chcete více vzdělávat v oblasti rizikového chování,
  •  

  • když má dítě ve Vaší třídě zranění, které by mohlo odpovídat domácímu násilí,
  •  

  • když máte podezření na jakoukoli patologii ve vztahu rodina – dítě.

Můžete se na mě obrátit osobně, přes schránku důvěry před tělocvičnou nebo na školních webových stránkách a nebo e-mailem (lcapkova@zssardice.cz).

Učitelé žáků s SVP

Co je naším úkolem

     

  • Konzultujeme s žáky, rodiči i pedagogy,
  •  

  • spolupracujeme s externími organizacemi.

S čím Vám můžeme pomoci?

Pro žáky:

     

  • Poradíme ti, jak se doma připravovat, abys ve škole dobře prospíval,
  •  

  • společně najdeme vhodné řešení pro to, co tě trápí.

Pro rodiče a zákonné zástupce

     

  • Nalezneme společně nejvhodnější formu domácí přípravy pro Vaše dítě,
  •  

  • pomůžeme Vám nalézt vhodné cvičné materiály a kompenzační pomůcky.

Pro pedagogy:

     

  • Poradíme se o vhodném přístupu k dítěti při výuce v různých činnostech,
  •  

  • pomůžeme najít vhodné výukové materiály,
  •  

  • poradíme, jak praktikovat úlevy při hodnocení a klasifikaci.